wtorek, 16 grudnia 2014

Ciasto daktylowo-orzechowe

W tym roku zamiast klasycznego piernika postanowiłam zrobić na Święta aromatyczne ciasto z daktylami i orzechami włoskimi. Pachnie i smakuje wprost cudownie i nie musi leżakować. Można przygotować je nawet w Wigilię, więc sprawdzi się jako ciasto last minute. Przepis pochodzi z książki "Pieczenie jest łatwe".

Składniki
(tortownica 20 cm)
300 g mąki pszennej
250 ml wody
150 g brązowego cukru
50 g masła
2 jajka
200 g suszonych daktyli bez pestek
120 g orzechów włoskich
(grubo posiekanych)
1 łyżeczka sody
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1,5 łyżeczki przyprawy do piernika
szczypta soli



W rondelku zagotowujemy 250 ml wody. Daktyle wkładamy do miski, dodajemy do nich pokrojone na kawałki masło, wsypujemy sodę i zalewamy gorącą wodą. Mieszamy aż do rozpuszczenia się masła i odstawiamy do wystudzenia. 

Ubijamy jajka z cukrem na gładką i puszystą masę - tak, aby rozbić cały cukier. Dodajemy daktyle z masłem i sodą i mieszamy. Na koniec dokładamy mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia, przyprawą do piernika, solą i orzechami. Za pomocą łyżki łączymy wszystkie składniki.

Tortownicę smarujemy masłem i wykładamy papierem do pieczenia. Ja następnym razem zamiast papieru do pieczenia wysypię formę mąką. Przelewamy gotowe ciasto i wstawiamy je do nagrzanego do 180'C piekarnika, pieczemy ok. 1-1,5 godziny na opcji góra-dół do tzw. suchego patyczka. Najlepiej po godzinie sprawdzić, czy ciasto już się upiekło (moje było już gotowe), czy trzeba jeszcze dołożyć kilka minut.

Po upieczeniu ciasto studzimy przez 5 minut w formie a następnie wyjmujemy je na kuchenną kratkę i zostawiamy do całkowitego wystygnięcia. Ciasto można przechowywać do 5 dni po uprzednim zawinięciu w folię. Ciasto można także udekorować polewą czekoladową, lukrem lub cukrem pudrem.




Przepis na Thermomix
Daktyle wkładamy do miski, dodajemy do nich pokrojone na kawałki masło, wsypujemy sodę i zalewamy wrzącą wodą (250 ml). Mieszamy aż do rozpuszczenia się masła i odstawiamy do wystudzenia.
Do naczynia miksującego wbijamy jajka i wsypujemy cukier. Zakładamy motylek i ubijamy 3min/obr.3. Zdejmujemy motylek i dodajemy daktyle z masłem i sodą i mieszamy 10s/obr.3/obr.wsteczne. Na koniec dokładamy mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia, przyprawą do piernika, solą i orzechami.a pomoc Ponownie łączymy wszystkie składniki 30s/obr.3/obr.wsteczne.
Tortownicę smarujemy masłem i wykładamy papierem do pieczenia. Ja następnym razem zamiast papieru do pieczenia wysypię formę mąką. Przelewamy gotowe ciasto i wstawiamy je do nagrzanego do 180'C piekarnika, pieczemy ok. 1-1,5 godziny na opcji góra-dół do tzw. suchego patyczka. Najlepiej po godzinie sprawdzić, czy ciasto już się upiekło (moje było już gotowe), czy trzeba jeszcze dołożyć kilka minut.
Po upieczeniu ciasto studzimy przez 5 minut w formie a następnie wyjmujemy je na kuchenną kratkę i zostawiamy do całkowitego wystygnięcia. Ciasto można przechowywać do 5 dni po uprzednim zawinięciu w folię. Ciasto można także udekorować polewą czekoladową, lukrem lub cukrem pudrem. Smacznego!







Korzenne przysmaki Wigilia 2014 Wasze pomysły na osłodę jesiennych wieczorów Świąteczne słodkości!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zaglądają do mnie

kuchenny pomocnik

Translate