piątek, 4 grudnia 2015

Ciasto piernikowe z gruszkami

Powoli zaczynam przygotowania do Świąt i wypróbowuję różne przepisy na świąteczne wypieki. Tym razem zamiast klasycznego piernika, upiekłam ciasto piernikowe z gruszkami z najnowszego numeru "Kuchni". Jest aromatyczne i wilgotne w środku i można przygotować je na dzień przed Wigilią, bo nie musi leżakować jak piernik. Ja upiekłam ciasto w tortownicy, bo akurat miałam zajętą blaszkę, ale Wam jednak polecam zrobienie ciasta w formie placka, bo sporo rośnie i trzeba dłużej je piec.


Składniki
(Forma 20x30 cm)
2 szklanki mąki
1 szklanka drobnego cukru 
1/2 szklanki cukru trzcinowego
100 g masła
1 szklanka mleka 
4 gruszki (konferencja)
3 jajka
4 łyżki powideł śliwkowych
3 czubate łyżki kakao do pieczenia
2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
1,5 łyżeczki przyprawy do piernika
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka sody oczyszczonej
szczypta soli 


Do rondelka wlewamy pół szklanki mleka, dodajemy masło, drobny cukier i podgrzewamy na małym ogniu do roztopienia się składników.
W tym czasie w kubeczku rozrabiamy na gładką pastę pół szklanki mleka i kakao z cukrem trzcinowym, kawą, przyprawą do piernika i cynamonem. Dolewamy do rondelka z masłem, mieszamy i zagotowujemy i odstawiamy do wystudzenia.

Mąkę przesiewamy z sodą i dolewamy do niej masę kakaową. Miksujemy aż wszystkie składniki się połączą i nie będzie grudek. Dodajemy powidła i jeszcze raz mieszamy składniki. 

Oddzielamy białka od żółtek. Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Pod koniec dodajemy stopniowo po jednym żółtku i dalej ubijamy. 

Przelewamy około 1/3 piany z jajek do ciasta i delikatnie mieszamy za pomocą szpatułki. Dodajemy pozostałą część masy jajecznej i nadal delikatnie mieszamy składniki.

Blaszkę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy masłem i wysypujemy bułką tartą wymieszaną z kakao. Wylewamy do formy ciasto i wyrównujemy wierzch.

Gruszki obieramy, pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy na ósemki. Układamy je na cieście, lekko się w nim zatopią. Ciasto pieczemy ok. 35-40 minut na opcji góra-dół w piekarniku nagrzanym do 160'C. Pieczemy do tzw. suchego patyczka. Studzimy na kuchennej kratce. Gdy ciasto przestygnie, możemy posypać je cukrem pudrem.
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zaglądają do mnie

kuchenny pomocnik

Translate