piątek, 6 stycznia 2017

Tort makowy z kremem mascarpone

W Boże Narodzenie moja córeczka skończyła dwa lata, ale dopiero wczoraj udało nam się wyprawić jej urodziny. Początkowo planowałam zamówić piękny tort w cukierni, ale jakoś za późno się za to zabrałam, nie zrobiłam rozpoznania i jednak postanowiłam przygotować coś sama.

Upiekłam sprawdzony już przeze mnie tort makowy. Od lat według tego samego przepisu przygotowuje go moja ciocia. Zmieniają się tylko kremy i poszczególne smarowidła, którym jest przekładany. Tort makowy zawsze pięknie wyrasta, jest wilgotny i nie kruszy się, więc jest mniej ryzykowny i kapryśny niż biszkopt.

Składniki
Ciasto
1/2 kg maku
1 szklanka mleka
1 laska wanilii
10 jajek
(oddzielnie żółtka i białka)
1 szklanka cukru
2 łyżki bułki tartej
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Do nasączenia
1/2 szklanki herbaty
2 łyżki miodu
2 łyżki soku z cytryny
1 kieliszek brandy lub rumu do smaku
(dla dzieci pomijamy alkohol)

Krem mascarpone
500 g śmietany kremówki 36 %
250 g sera mascarpone
2-3 łyżki cukru pudru
(ilość wedle upodobań)
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Dżem
1 słoik dżemu
(np. wiśniowego lub porzeczkowego) 

CIASTO
Mak wsypujemy do garnka i zalewamy wrzątkiem (do przykrycia), dolewamy szklankę mleka, wkładamy przekrojoną na pół laskę wanilii i gotujemy przez 15 minut na wolnym ogniu. Wyjmujemy wanilię i dokładnie odciskamy mak, najłatwiej zrobić to przy pomocy gazy. Następnie mielimy mak dwu-trzykrotnie. Możemy zrobić  to w maszynce do mięsa z drobnym sitkiem.

Żółtka ucieramy z cukrem na białą puszystą masę, dodajemy do nich zmielony mak, bułkę tartą i proszek do pieczenia. Na końcu ubijamy sztywną pianę z białek i delikatnie mieszamy ją z masą makową.

Ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem i obsypanej mąką tortownicy i pieczemy ok. godziny w piekarniku nagrzanym do 180'C do tzw. suchego patyczka. Uchylamy piekarnik i zostawiamy ciasto do ostudzenia. Całkowicie wystudzone ciasto wyjmujemy z formy i kroimy wzdłuż na 3 równe części. Ja to robię za pomocą naprężonej nitki.
Każdy z blatów układamy na oddzielnym talerzu. Wierzchni blat odwracamy do góry nogami - upieczoną stroną do dołu i używamy go jako środkowej warstwy tortu, dzięki temu tort będzie ładnie wyglądał i będzie równy.

 
NASĄCZANIE I PRZEKŁADANIE

Następnie przygotowujemy herbatę do nasączenia tortu. Herbatę doprawiamy miodem, cytryną i alkoholem i całkowicie wystudzoną nasączamy każdy z blatów (najpierw spodni, później przełożenie, układamy następny blat i dopiero teraz nasączamy, znowu przełożenie, blat i nasączanie).

Teraz przygotowujemy krem. Najpierw ubijamy śmietanę, gdy będzie już sztywna, łyżka po łyżce dodajemy serek mascarpone a na końcu cukier puder. Całość krótko miksujemy.

Pierwszy blat makowy układamy na talerzu i nasączamy 1/3 płynu. Smarujemy dżemem i układamy na wierzchu drugi blat. Nasączamy go i smarujemy 1/3 kremu mascarpone. Na wierz kładziemy trzeci blat, nasączamy go i smarujemy kremem mascarpone, który rozprowadzamy także na bokach tortu.

Tak przygotowany tort makowy wkładamy do lodówki na przynajmniej kilka godzin. Wyjmujemy wkrótce przed podaniem.
Smacznego!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zaglądają do mnie

kuchenny pomocnik

Translate